3. objednávky.. (O)
3.1. MTZ-nákup..
3.1.1. řady objednávek
(Program: ^SHOBJR)


   Kód řady objednávek    :

1. Popis řady objednávek  :
2. Délka pořadového čísla :
3. Číslo počítače         :


   Řady objednávek jsou rozlišovány podle dvojciferného kódu. Kód řady
objednávek je součástí čísla objednávky. Pomocí řady lze tedy seskupovat
(rozlišovat) objednávky. Číslo objednávky je vždy tvořeno posledním
dvojčíslím běžného roku (od roku 2000 celým čyřmístným rokem), kódem
číselné řady (2 místa) a maximálně šestimístným pořadovým číslem. Délka
pořadového čísla je určena vstupem "Délka pořadového čísla". Například
pro rok 2002 a řadu 14 může být číslo objednávky 200214000235. "Číslo
počítače" určuje v prostředí více počítačů , na kterém počítači je
povoleno danou řadu objednávek používat (pro odstranění možné kolize
vystavení dokladu se stejným číslem na různých počítačích). Má význam 
při použití projektu "přenosy", kdy se přenášejí data mezi počítači
off-line.
3.1.2. objednávky
(Program: ^SHOBJ)


    Řada objednávek :        Číslo objednávky :
 1. Kód dodavatele          :
    Název dodavatele        :
    Referent                :
    Adresa dodavatele       :

 2. Kontakt na dodavatele   :                           3. Způsob platby  :
 4. Hospodářské středisko   :                           5. Měna           :
 6. Druh zboží nebo služby  :
 7. Kdo požaduje objednávku :
 8. Sklad, kam přijde zboží :
 9. Objednávku vystavil     :
10. Datum vystavení         :
11. Objednávka je vyřízena  ?
12. Termín - požadovaný     :
13.        - potvrzený      :                          15. Text objednávky:
14. Objednávku potvrdil     :
16. Zadání řádků objednávky :


   Tímto programem vystavujete dodavatelské objednávky. Zadáním "řady
objednávek" určíte, s objednávkami které řady chcete pracovat. Řady
objednávek se definují v číselníku "řady objednávek". Po zadání čísla
řady je ověřeno, zda lze s řadou pracovat na tomto počítači. Novou
objednávku zadáte tak, že na vstupu "Číslo objednávky :" stisknete
klávesu <Enter>. Následně je vytvořeno unikátní číslo, které má formát:
RRrrxxxxxx, kde RR-poslední dvoučíslí roku(od roku 2000 čtyřmístné
číslo),rr-číslo řady dokladů, xxxxxx-pořadové číslo objednávky,jeho délka
se zadává v definici řady.

   Na vstupu "Kód dodavatele" zadejte dodavatele (z číselníku modulu
IDEA-účto), pro kterého objednávku vystavujete. Údaje "Kontakt na
dodavatele","Způsob platby","Hospodářské středisko"(účetní číselník
nebo číselník 'střediska pro MTZ',SHC11),"Druh zboží nebo služby" a "Kdo
požaduje objednávku" slouží k bližšímu popisu objednávky (nepovinné).
Na vstupu "Kdo požaduje objednávku" je možné zadat libovolný text nebo
vybrat hodnotu z číselníku "Pracovníci"(SHC02). Na vstupu "Kdo požaduje
objednávku" je možné vybírat data z číselníku "Pracovníci" nebo zadat
libovolný text. Na vstupech "Sklad, kam přijde zboží" a "Objednávku
vystavil" volitelně zadáváte hodnoty z číselníků "Sklady" a "Pracovníci".
Hodnoty na vstupech "objednávku vystavil" a "objednávku potvrdil" jsou
omezeny podle identifikace(v číselníku "pracovníci"). "Datum vystavení"
určuje den, kdy byla objednávka vytvořena. Vstup "Objednávka je vyřízena
?" je příznakem (ne)vyřízení objednávky. Při vystavení objednávky
zapíšete "Termín požadovaný", při potvrzení objednávky "Termín potvrzený"
a "Objednávku potvrdil". V konfiguraci 'konfigurace objednávky MTZ
II'(SHCFG16) je možné určit, které vstupy bude uživatel povinně
vyplňovat(např.chcete, aby v každé objednávce bylo vyplněno středisko).
Tento postup lze použít pro vstupy:

-Kontakt na dodavatele
-Způsob platby
-Hospodářské středisko
-Druh zboží nebo služby
-Kdo požaduje objednávku
-Sklad, kam přijde zboží
-Objednávku vystavil

   V programu "konfigurace objednávky MTZ IV" (SHCFG20) můžete určit ty 
uživatele, kteří budou mít právo potvrzovat objednávky (zadat vstupy 
"termín - potvrzený" a "potvrdil"). Ostatní uživatelé v případě vyplnění
uvedené konfigurace nemají možnost potvrzovat objednávky.

   Objednávané položky zadáváte na další obrazovce. Do řádků objednávky
lze zapisovat i text. To znamená, že můžete objednávat např.  určitou
službu. Text zadáte tak, že nevyplníte položku. Program se zastaví na
vstupu "Text(místo položky)". Pokud na vstupu "Text k řádku" zadáte
'Ano', máte možnost k řádku objednávky zapsat víceřádkový text. Na vstupu
"Tisk ceny" určíte, zda chcete u řádku tisknout cenu(slouží pouze pro
sestavu volanou z obrazovky zadání hlavičky objednávky ze "změnit údaj
číslo" kódem "T" = tisk). Na vstupech "Množství", "Cena/MJ" a "Celk.cena"
zadáte množství v MJ, cenu za zadanou MJ a/nebo celkovou hodnotu řádku
objednávky ve vybrané měně (hodnota je dopočítána, pokud je zadána
cena/MJ). Na vstupu "cena/MJ" lze zobrazit/vybrat cenu položky ze
zadaných objednávek nebo z příjemek (pomocí kláves F17 a F18). Na vstupu
"Řádek vyřízen" je možné jednotlivý řádek objednávky prohlásit za
vyřízený (s takovým řádkem např. nelze spárovat příjemku). Na vstupu
"objednalo HS" můžete zadat hospodářské středisko (hodnoty se definují v
číselníku projektu IDEA-účto). Na vstupu "zakázka" můžete vybírat z
hodnot nadefinovaných v číselníku "nákladové druhy-rozdělení" (%NUNDR,
projekt IDEA-účto) pro hodnotu "nákladový druh", která je zadaná v
konfiguraci "konfigurace skladu"(SHCFG2) na vstupu "kód nákladového druhu
'zakázky'". V případě, že si zobrazíte dříve zadaný řádek objednávky a
tento řádek obsahuje položku, zobrazí se informativní okénko s údaji
"MJskladová", "Objednáno"(hodnota množství přepočítaná na MJskladovou) a
"Přijato". Hodnota "Přijato" informuje o celkovém příjmu na objednávku do
skladů(uvedeno v MJskladové). Je to součet ze všech spárovaných příjemek
s touto objednávkou. Tato hodnoty tedy zobrazuje stav vyřízení objednávky.
Na vstupu "změnit údaj číslo" si můžete zobrazit "spárované příjemky"
(klávesou F17).

   Po zadání kódu položky je možné, aby program zobrazoval, kdy byla
položka naposledy objednána. Pro toto musíte vyplnit konfiguraci
"konfigurace objednávky MTZ I" (SHCFG13).
   V programu 'konfigurace objednávky MTZ III'(SHCFG18) lze určit, které
vstupy v řádku objednávky budou (ne)povinné pro zadávání.

   Objednávku lze prohlásit za 'Vyřízenou' následujícími způsoby:
- automaticky programem 'automatický záznam vyřízení objednávek'(SHOBT04),
objednávka je prohlášena za 'vyřízenou', pokud jsou 'vyřízeny' všechny
řádky objednávky a řádek je 'vyřízen' tehdy, je-li množství spárované z
příjemek rovno nebo větší než množství z řádku objednávky.
- ručně v tomto programu vyplněním příslušných údajů v hlavičce
('Vyřízeno?') resp. v řádku objednávky (bez ohledu na množství).
- automaticky po zadání řádku objednávky, pokud jsou všechny řádky
  vyřízeny (program toto ohlásí)

   Spárování objednávky s dodavatelskou fakturou(DF). V modulu IDEA-účto
je možné DF spárovat s objednávkou (spárování zodpoví dotaz "faktura
je zkontrolována na objednávku a na jakou"). Po zadání objednávky
je možné na vstupu 'změnit údaj' zobrazit DF, se kterou byla objednávka
spárována(klávesou F17=spárované faktury).

   Ze vstupu 'změnit údaj číslo' v obrazovce zadání hlavičky objednávky
můžete provést tyto akce po zadání kódu:
DD - zadat dodací podmínky
DP - zadat platební podmínky
T - vytisknout objednávku (sestava SHOBT07)
F17 - vytisknout objednávku
F18 - zobrazit řádky objednávky
F19 - zobrazit spárované faktury
F20 - zkopírovat objednávku do nové objednávky(pouze hlavičku)
      po zkopírování objednávky se ihned zobrazí nová objednávka
3.1.3. tisk objednávek
(Program: ^SHOBT01)


Roky (z dokladu)    >
Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Jen dodavatelé      >
Jen položky         >
Od data(vystavení)  :
Do data             :
Od data(potvr./pož.):
Do data             :
Detaily             ?

Tisknout            ?


   Sestava slouží k tisku vybraných objednávek. Výběr objednávek podle
roků (vstup "Roky z dokladu") předpokládá, že všechny objednávky začínají
číslicí 9 (90 léta 20.století) nebo číslicí 2 (po roce 2000 včetně).
U číslice 9 se berou roky jako první dva znaky v objednávce. U číslice 2
se berou roky jako první 4 znaky v objednávce. Pokud tento předpoklad
neplatí, nepoužívejte výběr roků a výběr řady dokladů (vstup "Jen objedn.
řady >"). Volbou 'A'no na vstupu 'Detail ?' je možné vytisknout čísla
řádků objednávky a kódy položek (jinak se tisknou pouze názvy). U
'textových' řádků se tiskne i množství (není-li nulové), MJ a cena.
Pomocí vstupů "Od data" a "Do data" určujete období, ze kterého chcete
tisknout objednávky. Z objednávek se bere datum vystavení.
3.1.4. tisk knihy objednávek
(Program: ^SHOBT02)


Jen objedn.řady      >
Jen objednávky       >
Jen hosp.střediska   >
Jen dodavatelé       >
Potvrdil             >
Od data-vystavení    :
Do data              :
Od data-požadovaného :
Do data              :
Od data-potvrzení    :
Do data              :
Jen stavy objednávek :

Tisknout             ?


   Sestava slouží k tisku vybraných objednávek ve zvoleném období (knihy
objednávek MTZ). Období se zadává na vstupech 'Od data' a 'Do data'.  Do
sestavy jsou zahrnuty objednávky, které vyhovují údajem 'Datum vystavení'.
V řádku 'Jen stavy objednávek' je možné zadat samostatné vytištění
objednávek vyřízených a nevyřízených.
3.1.5. tisk objednávky
(Program: ^SHOBT07)


Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Jen dodavatelé      >

Od data(vystavení)  :
Do data             :
Od data(potvr./pož.):
Do data             :

Tisk textu z řádku  ?
Výstupní formát     ?
Text objednávky     ?
Text na konec       :

Tisknout            ?


   Sestava pro tisk objednávky. Sestavu je možné spustit přímo ze
zadávání objednávek (z programu 'objednávky',SHOBJ) ze vstupu 'změnit údaj
číslo' kódem T. Vstup 'text na konec' umožňuje vytisknout uživatelem
nadefinovaný text. Na vstupu se doplní text zadaný v programu 'konfigurace
tisk objednávky'(SHCFG19). Pokud chcete použít jiný text, musíte se na
vstup vrátit a vybrat požadovaný text. Texty se definují v programu
'objednávkové smlouvy texty' (SHOBT) jako typ textu číslo 4 (zvláštní
ujednání).

   Údaje 'objednatel'
Údaje firma,adresa,IČO a DIČ se berou z popisu účetní jednotky v programu
%UCUCI(zařazen v projektu IDEA-účto). Pokud je v objednávce vyplněn údaj
'hospodářské středisko', potom se telefon, fax a e-mail berou z číselníku
hosp.středisek projektu IDEA-účetnictví. Pokud je v objednávce vyplněn
údaj 'kdo požaduje objednávku', potom se telefon a e-mail berou z číselníku
pracovníci projektu IDEA-sklady. V opačném případě se údaje berou z 
programu 'hospodářská střediska' případně 'popis účetní jednotky'.

   Ve výstupním formátu "bez ceny" se tiskne i kód položky u dodavatele.
Kód položky u dodavatele se zadává v číselníku položek (SHC05, na vstupu
změnit údaj zadejte "D").

   Tisk do RTF
   V případě, že tisknete sestavu do souboru formátu RTF, je použita obecná 
šablona vytvořena dodavatelskou firmou IDEA. Šablona udává vzhled sestavy. 
Tuto šablonu je možné upravit v aplikaci MS WORD (není to úplně
jednoduché, doporučuji přenechat dodavateli). Šablona se přiřadí k této 
sestavě v programu 'správce šablonRTF'(SHRTF). 
   Pro tisk do RTF platí i následující odstavec tisk do souboru.
   
   Tisk do souboru 
   V případě, že tisknete sestavu do souboru (platí i pro RTF formát),
je možné usnadnit uživateli zadávání. Toto se zadává v programu 'parametry
pro export do souboru'(SHFILE). V uvedeném programu se zadá, jaký formát
souboru, akce a jméno souboru bude přednastaveno. Tyto hodnoty se 
automaticky vyplní po zadání F na vstupu 'tisknout ?'. Požadovaný adresář
(pokud není zadán ve jménu souboru) pro tisk se nastavuje v programu 
'adresáře'(%CSDIR).
3.1.6. objednávkové smlouvy - texty
(Program: ^SHOBT)


   Typ textu   :
   Kód textu   :

1. Šířka textu :
2. Text


   Zde se zadávají varianty znění textů, které jsou dosazovány při tisku
do objenávkových smluv. Maximálně osmiznakový kód textu slouží k
rozlišení jednotlivych variant stejného typu textu a při tisku je podle
něj příslušná varianta vybrána. Pomocí volby "K" lze texty mezi sebou
kopírovat.
3.1.7. tisk objednávkových smluv
(Program: ^SHOBT03)


Roky (z dokladu)    >
Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Od data             :
Do data             :
Záhlaví smlouvy     :
Popis dopravy       :
Bankovní spojení    :
Zvláštní ujednání   :

Tisknout            ?


   Sestava slouží k tisku objednávkových smluv z vybraných objednávek.
Výběr objednávek se provádí zadáním požadovaných hodnot na vstupech
"Roky (z dokladu)","Jen objedn.řady","Jen objednávky","Od data" a
"Do data"(vybrané období). Do tisku se zahrnují pouze objednávky s datumem
vystavení, které patří do vybraného období.
   Při tisku objednávkových smluv se do řádků "Záhlaví smlouvy", "Popis
dopravy", "Bankovní spojení" a "Zvláštní ujednání" zadávají kódy předem
připravených textů. Tyto vybrané texty jsou zařazeny do tištěné smlouvy,
aniž by bylo třeba je znovu ručně přepisovat.
3.1.8. tisk objednávkových smluv 2
(Program: ^SHOBT03A)


Roky (z dokladu)    >
Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Od data             :
Do data             :
Záhlaví smlouvy     :
Popis dopravy       :
Zvláštní ujednání   :

Tisknout            ?


   Při tisku objednávkových smluv se do řádků "Záhlaví smlouvy", "Dodací
podmínky" a "Zvláštní ujednání" zadávají kódy předem připravených textů.
Tyto vybrané texty jsou zařazeny do tištěné smlouvy, aniž by bylo třeba
je znovu ručně přepisovat.
   Tento tisk je obdobou již existujícího tisku (SHTS03). Je upraven jako
vícejazyčný (česky,anglicky,německy) a předpokládá použití 'hlavičkového'
papíru, kde je bankovní spojení již uvedeno.
3.1.9. autom.záznam vyřízení objedn.
(Program: ^SHOBT04)


Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Od data             :
Do data             :
Změnit stav na nový ?

Tisknout            ?


   Program prohledá uskutečněné příjmy na sklady a na příslušné
objednávky. Vytiskne jednotlivé řádky objednávek (objednané množství),
přijaté množství na sklad a stav řádku objednávky. Pokud množství přijaté
odpovídá objednanému, program nastaví hodnotu řádku na 'Vyřízeno' a pokud
jsou 'vyřízeny' všechny řádky objednávky, prohlásí ji celou za
'Vyřízenou'. Volitelně lze tyto hodnotu nastavit trvale.

Poznámky :
----------
1. program bere v úvahu jen objednávky označené jako nevyřízené a z
   nevyřízených objednávek jen nevyřízené řádky.
2. program nebere v úvahu řádky, pro které je přijaté množství menší než
   objednané množství.
3. na zvolené období se testuje datum, který je na objednávce uveden jako
   datum vystavení
3.1.10. tisk pokrytí objednávek
(Program: ^SHOBT05)


Jen objedn.řady        >
Jen objednávky         >
Jen dodavatelé         >
Jen položky            >
Od data(vystavení)     :
Do data                :
Od data(potvr./požad.) :
Do data                :
Vyřízené/nevyřízené    ?
Detail-příjemky        ?
Sestavu setřídit podle ? 

Tisknout               ?


   Tisknout pokrytí objednávek lze v různém rozsahu. Požadované
objednávky pro tisk vyberete kombinacemi na vícenásobných vstupech. Na
vstupech 'Od data:' a 'Do data' můžete vybrat období, ze kterého chcete
vybrat objednávky podle 'datumu vystavení'. V sestavě se tiskne ke
každému řádku objednávky objednané množství, přijaté množství, jejich
rozdíl (kolik nedodáno) a stav řádku (vyřízen). Pokud na vstupu
'Detail-příjemky ?' zadáte 'Ano', vytisknou se u každého řádku objednávky
jeho spárované příjemky(typ dokladu 22=příjemka, typ dokladu 23=příjemka-
pevná cena).
3.1.11. tisk párování objednávka-DF
(Program: ^SHOBT08)


Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Jen dodavatelé      >

Od data(vystavení)  :
Do data             :
Od data(potvr./pož.):
Do data             :

Jen objednávky      ?

Tisknout            ?


   Vytiskne spárování vybraných objednávek s dodavatelskou fakturou.
Párování se provádí v projektu IDEA-účto v programu 'DF-párování s
objednávkami' (%NUDOB).
3.1.12. ONTEX..
3.1.12.1. tisk do formuláře
(Program: ^SHOBT06)


Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Jen dodavatelé      >

Od data(vystavení)  :
Do data             :
Od data(potvr./pož.):
Do data             :

Co tisknout z řádku ?

Tisknout            ?



3.1.12.2. tisk objednávky dle jazyka
(Program: ^SHOBT09)


Jen objedn.řady     >
Jen objednávky      >
Jen dodavatelé      >

Od data(vystavení)  :
Do data             :
Od data(potvr./pož.):
Do data             :

Tisknout v jazyce   :
Telefon / Fax       :
Text na konec       :

Tisknout            ?


   Sestava vytiskne vybrané objednávky do formuláře typu F6 007 02
(označení v Ontexu). Objednávku je možné vytisknout v češtině, němčině a
angličtině (vstup 'tisknout v jazyce'). Údaj 'Telefon / fax' se vytiskne
pod údaji objednávajícího. Při opětovném spuštění programu je tento
vstup předvyplněn hodnotou z minulého spuštění pro tuto identifikaci
(hodnotu je možné změnit). Na vstupu 'text na konec' vybíráte text,
který se vytiskne na konci sestavy. Tento text se definuje v číselníku
'objednávkové smlouvy - texty' (SHOBT) a je zadán jako 'typ textu' = 4
(zvláštní ujednání). V anglické a německé verzi se navíc tisknout dodací
a platební podmínky. Podmínky se zadávají v programu 'objednávky MTZ'
ze vstupu 'změnit údaj číslo' přes kódy DD a DP. V sestavě se tisknout
pouze 2 řádky ze zadaných podmínek. V sestavě se jako kontaktní osoba
ze strany objednatele tiskne osoba, která je zadaná v objednávce na vstupu
'objednávku vystavil'. Pokud v číselníku 'pracovníci' u této osoby máte
vyplněnu identifikaci, potom se navíc tiskne e-mailová adresa zadaná
v číselníku 'uživatelé' (%CSUSR v IDEA systému). Jako kontaktní osoba
na straně dodavatele se tiskne údaj ze vstupu 'kontakt na dodavatele'.
Místo názvu položky je možné tisknout víceřádkový popis ve vybraném
jazyce. Tento popis se zadává v číselníku 'položky' zadáním kódu 'P'opis
na vstupu 'změnit údaj číslo'. Pokud je popis zadán, tiskne se místo
názvu. 
3.2. objednávky odběratelů..
3.2.1. řady odběr. objednávek
(Program: ^SHOBJZR)


   Kód řady objednávek    :

1. Popis řady objednávek  :
2. Délka pořadového čísla :
3. Číslo počítače         :


   Řady objednávek jsou rozlišovány podle dvojciferného kódu. Číslo
odběratelské objednávky je vždy tvořeno posledním dvojčíslím běžného roku
(od roku 2000 celým čtyřmístným rokem), kódem číselné řady (2 místa) a
maximálně šestimístným pořadovým číslem, např. 200207000235 (rok 2002,
řada 07, poř.číslo 000235). Délka pořadového čísla je určena vstupem
"Délka pořadového čísla". "Číslo počítače" určuje v prostředí více
počítačů, na kterém počítači je povoleno danou řadu objednávek používat
(pro odstranění možné kolize vystavení dokladu se stejným číslem na
různých počítačích). Má význam při použití projektu "přenosy", kdy se
přenášejí data mezi počítači off-line.
3.2.2. objednávky odběratelů
(Program: ^SHOBJZ)


    Řada objednávek :        Číslo objednávky :

 1. Odběratel              :
    Název                  :
    Adresa                 :

 2. Č.objednávky u odběrat.:
 3. Druh zboží nebo služby :
 4. Rezervace              :
 5. Vystavil               :
 6. Dodací adresa          :
 7. Objednávku přijal      :
 8. Objednávka ze dne      :
 9. Objednávka je vyřízena ?
10. Termín - požadovaný    :
11.        - potvrzený     :
12. Zadání řádků           :


   Programem vystavujete odběratelské objednávky. Zadáním 'řady
objednávek' určíte, s objednávkami které řady chcete dále pracovat. Řady
objednávek se definují (modifikují) v číselníku 'řady objednávek'
(SHOBJZR). Po zadání čísla řady je ověřeno, zda lze s řadou pracovat na
tomto počítači. Novou objednávku zadáte tak, že na vstupu 'Číslo
objednávky :' stisknete klávesu <Enter>. Následně je vytvořeno unikátní
číslo, které má formát: RRrrxxxxxx, kde RR-poslední dvoučíslí roku(od
roku 2000 čtyřmístné číslo),rr-číslo řady dokladů, xxxxxx-pořadové číslo
objednávky,jeho délka se zadává v definici řady.

   Na vstupu 'Kód zákazníka' zadejte odběratele (číselník modulu
IDEA-účto), pro kterého objednávku vystavujete. Pokud máte v číselníku
'odběratelé' (%YKLA1,číselník projektu IDEA-účto) zadán 'limit nákupu'
(údaj č.19) jste na to upozorněni(jedná se např. o dlužníka). Na vstupu
'Č.objednávky u odběratele' zadejte číslo, pod kterým má odběratel u sebe
zaevidovanou tuto objednávku. Podle tohoto čísla lze dohledat objednávku
na vstupu 'číslo objednávky' (klávesou F17).  Údaje 'Druh zboží nebo
služby', 'Objednávku vystavil' a 'Dodací adresa' slouží k bližšímu popisu
objednávky (nepovinné). Na vstupu 'Dodací adresa' můžete vybírat adresy z
číselníku 'dodací adresy odběratelů' z projektu IDEA-účto. Na vstupech
'Kód rezervace zakázky' a 'Objednávku přijal' volitelně zadáváte hodnoty
z číselníků 'rezervace' a 'Pracovníci'. Zadaná rezervace se používá v
tiskových sestavách k určení rezervovaného množství ve skladu. Není
povoleno zadat rezervaci 'volné zásoby'(zadána v konfiguraci
skladu,SHCFG2). 'Objednávka ze dne' určuje den, kdy byla objednávka
vystavena. Vstup 'Objednávka je vyřízena ?' je příznakem (ne)vyřízení
objednávky. Pokud odběratel zruší objednávku (nebude se jeho objednávka
dále vyřizovat) je nutné tuto objednávku označit za vyřízenou.  V opačném
případě bude objednávka stále aktuální a bude se promítat do přehledů
nevyřízených objednávek(platí i pro řádky objednávky). Při vystavení
objednávky zapíšete 'Termín požadovaný', při potvrzení objednávky 'Termín
potvrzený'. Tyto termíny se používají v tiskových sestavách k rozlišení
potvrzených a nepotvrzených objednávek.

   Objednávané položky zadáváte v reverzní zóně (vstup č.12). Na vstupech
'Objednáno' a 'Max.cena v Kč' zadáte množství v MJ, které jste odběrateli
potvrdili jako objednané, a korunovou hodnotu řádku objednávky. V případě
objednávání v jiné než skladové měrné jednotce se automaticky provede
přepočet do skladových jednotek s koeficientem zadaným v číselníku
položek a tato hodnota se zobrazí na vstupu 'Objednáno MJskl'. Hodnota
'objednáno' je použita pro vyřizování objednávky(při spárování s prodejkou
nebo převodkou) a z ní se určuje dosud nevyřízené množství na objednávce
v sestavách. V řádku objednávky je možné zadávat i 'prvotně objednané
množství zákazníkem'. Zadává se pouze v případě, že je řada objednávek
zadána v konfiguraci 'objednávky odběratelů(řady)'(SHCFG15). Vyhodnocení
uspokojení prvotně objednaného množství prodejkami je možné vytisknout
sestavou 'tisk prvotní objednávka<->dodávka' (SHOBZT08). Hodnota 'Prodáno
MJskl' informuje o celkovém prodeji na objednávku ze všech skladů. Je to
součet ze spárovaných prodejek, převodek a výdejek s touto objednávkou.

   Objednávku lze prohlásit za 'Vyřízenou' následujícími způsoby:
- ručně v tomto programu
- v prodejce po spárování s objednávkou

   Rezervace objednávky ve skladě.
   Přímo z objednávky je možné zarezervovat položky ve skladě pro danou
objednávku. Zarezervování položky ve skladě znamená převod položky z
rezervace 'volné zásoby' (rezervace zadaná v konfiguraci skladu,SHCFG2)
na rezervaci zadanou v objednávce na vstupu 'kód rezervace zakázky'. Pokud
chcete používat systém rezervace přímo z objednávky, musíte vyplnit
konfiguraci 'rezervace odběratelské objednávky'(SHCFG7).
   Při rezervaci se vytvoří převodka (skladový doklad) z volných zásob na
vybranou rezervaci. Tuto převodku je možné vytisknout programem 'tisk
dokladu (převod)' (SHTD02). Na vstupu 'kód rezervace zakázky' můžete zadat
libovolnou existující rezervaci nebo vytvořit novou rezervaci, která bude
shodná s číslem objednávky. Novou rezervaci vytvoříte stiskem klávesy
F17. Provádět automatickou rezervaci ve skladě je možné pouze z
objednávek, které:
- nejsou vyřízené (vstup 'objednávka je vyřízena' = 'Ne')
- mají zadánu rezervaci a ta je jiná než 'volné zásoby'
- datum na vstupu 'objednávka ze dne' není pod uzávěrkové datum skladu
  (s tímto datem se generuje převodka)
- nebyla z nich vygenerována převodka
   Po zapsání objednávky jste dotázáni, zda chcete zarezervovat položky ve
skladu. Pokud objednávku nemáte ukončenou, zadejte 'Ne'. Pokud zadáte
'Ano', spustí se program pro generování převodky podle objednávky. Zde
zadejte pohyb pro převod (automaticky se nabízí dle konfigurace SHCFG7),
sklad, ze kterého budete převádět z volných zásob, a sklad, na který
budete převádět. Převodka je vystavena s datem ze vstupu objednávky
'objednávka ze dne'. O generování převodky je vytištěn protokol.
Objednávku, ze které byla vygenerována převodka, nelze rušit a nelze u ní
měnit údaje 'kód zákazníka','kód rezervace zakázky','objednávku přijal'
,'objednávka ze dne'(údaje jsou použity v převodce) a řádky položek.
Pokud chcete rušit takovou objednávku nebo provádět změny uvedených
údajů, musíte nejprve zrušit převodku v programu 'převod'(SHP40).

   Uvolnění rezervace ve skladě(zrušení rezervace).
   Pokud jste provedli rezervaci ve skladě (převod z volných zásob na
rezervaci zadanou v objednávce), je možné provést zpětný převod do volných
zásob přímo z tohoto programu (z objednávky odběratele). Toto provedete
například v případě, že zákazník odebere pouze část zboží pro něho
rezervovaného. Uvolnění rezervace lze provést pouze pokud:
-na objednávce je zadána rezervace, rezervace existuje v číselníku
rezervací a zadaná rezervace není rezervace 'volné zásoby'
-z objednávky byla provedena rezervace (pod číslem objednávky je uvedeno
'rezervace převodkou č. ....')
   Uvolnění rezervace se spustí automaticky v případě, že :
a) vyřídíte objednávku (změníte hodnotu na vstupu 'Objed.je vyřízena ?'
z hodnoty 'Ne' na hodnotu 'Ano')
b) nebo na vstupu 'změnit údaj' zadáte kód 'UR'

   Na vstupu 'změnit údaj číslo:' máte možnost provést následující akce:
- klávesou F17 vytisknou objednávku se všemi zadanými údaji
- klávesou F18 zobrazit historii zadávání objednávky, do historie se
  zaznamenávají údaje o zadání, změně a rušení objednávky s uvedením
  datumu, času, identifikace, co bylo změněno a jaká akce provedena

   Zobrazení volných zásob na skladě. Po zadání položky v řádku objednávky
si může uživatel nechat zobrazit informativní okno se stavem zásob na
vybraných skladech, objednaném množství a rozdílu těchto hodnot.
Podmínkou pro zobrazení těchto informací je vyplnění 'konfigurace
objednávky odběratele(sklady)', program SHCFG10.
3.2.3. tisk objednávky
(Program: ^SHOBZT06)


Jen řady objednávek      >
Jen objednávky           >
Jen odběratele           >
Jen dodací adresy        >
Jen č.obj.u odběratele   >
Objednávky ze dne
Od data                  :
Do data                  :
Text na konec            :

Tisknout                 ?


   Vytiskne vybranou objednávku odběratele se všemi zadanými údaji.
Vstup 'text na konec' umožňuje vytisknout uživatelem nadefinovaný text.
Na vstupu se nabízí text použitý uživatelem při posledním spuštění
sestavy. Pokud chcete použít jiný text, musíte zobrazený text smazat
a vybrat jiný. Texty se definují v programu 'objednávkové smlouvy texty'
(SHOBT) jako typ textu číslo 4 (zvláštní ujednání).
3.2.4. tisk potvrzených objednávek
(Program: ^SHOBZT01)


Jen objed.řady            >
Jen objednávky            >
Jen odběratel             >
Jen dodací adresy         >
Jen č.obj.u odběratele    >
Od data (obj.ze dne)      :
Do data                   :
Vyřízené/Nevyřízené       ?
Detail-prodejky           ?

Tisknout                  ?


   Tisk potvrzených objednávek v různých kombinacích navolených na
vícenásobných vstupech. Lze vybrat objednávky podle datumu vystavení
(vstupy "Od data","Do data") a podle jejich stavu (vyřízené/nevyřízené/
/všechny). Pokud na vstupu "Detail-prodejky" zadáte "Ano", vytisknout se
spárované prodejky(typ dokladu 68) a převodky(typ dokladu 40).

   Do tisku jsou zahrnuty pouze potvrzené objednávky (na objednávce
vyplněn vstup 'Termín potvrzený:'). Nepotvrzené objednávky se tisknou
programem 'Tisk nepotvrzených objednávek' (SHOBZT03).
   Ve výstupním formátu se tisknou následující množství ve skladové MJ:
1. "Objednáno" - množství z objednávky
2. "Prodáno" - množství ze spárovaných prodejek
3. "Rezerv." - stav všech skladů na rezervaci zadané v objednávce
4. "Rozdíl" - "Prodáno"+"Rezervováno"-"Objednáno"
5. "Vol.zásoby" - stav všech skladů na rezervaci "volné zásoby" (zadána v
"konfiguraci skladu")

   Hodnoty "Rezerv." a "Vol.zásoby" se počítají ze všech dokladů(aktuální
stav, pokud by se doklady zadávaly do budoucna, bere v úvahu i tyto
doklady).
3.2.5. tisk nepotvrzených objednávek
(Program: ^SHOBZT03)


Jen objed.řady             >
Jen objednávky             >
Jen odběratelé             >
Jen dodací adresy          >
Jen č.obj.u odběratele     >

Tisknout                   ?


   Tisk objednávek v různých kombinacích navolených na vícenásobných
vstupech. Do zpracování jsou zahrnuty pouze nepotvrzené objednávky (v
objednávce není vyplněno "Termín - potvrzený:").

   Ve výstupním formátu sestavy jsou uvedeny následující množství
ve skladové MJ:
1. "Objednáno" ... množství z objednávky
2. "Prodáno" ... množství ze spárovaných prodejek
3. "Rezerv." ... stav všech skladů na rezervaci zadané v objednávce
4. "Rozdíl" ... = "Prodáno" + "Rezerv." - "Objednáno", záporná hodnota
znamená neuspokojení objednávky, kladná ... je možné uspokojit objednávku
(nebo byla již uspokojena)
5. "Zásoby" ... stav všech skladů na rezervaci "volné zásoby"
3.2.6. tisk objednávek
(Program: ^SHOBZT05)


Jen objed.řady         >
Jen objednávky         >
Jen odběratel          >
Jen dodací adresy      >
Č.obj.u odběratele     >
Jen položky            >
Od data (obj.ze dne)   :
Do data                :
Od data(potvr./požad.) :
Do data                :
Vyřízené/Nevyřízené    ?
Detail-prodejky        ?

Tisknout               ?


   Tisk přehledu objednávek v různých kombinacích navolených na
vícenásobných vstupech. Lze vybrat objednávky podle datumu vystavení (vstupy
"Od data", "Do data") a podle jejich stavu (vyřízené/nevyřízené/všechny).
Pokud na vstupu "Detail-prodejky" zadáte "Ano", vytisknout se spárované
prodejky (typ dokladu 68),převodky(typ 40) a výdejky(typ 52).

   Do tisku jsou zahrnuty potvrzené i nepotvrzené objednávky (na
objednávce vstup 'Termín potvrzený:' nevyplněn).
   Ve výstupním formátu se tisknou následující množství ve skladové MJ:
1. "Objednáno" - množství z objednávky
2. "Prodáno" - množství ze spárovaných prodejek
3. "Rezerv." - stav všech skladů na rezervaci zadané v objednávce
4. "Rozdíl" - "Prodáno"+"Rezervováno"-"Objednáno"
5. "Vol.zásoby" - stav všech skladů na rezervaci "volné zásoby" (zadána v
"konfiguraci skladu")

   Hodnoty "Rezerv." a "Vol.zásoby" se počítají ze všech dokladů(aktuální
stav, pokud by se doklady zadávaly do budoucna, bere v úvahu i tyto
doklady).
3.2.7. tisk krytí objednávek
(Program: ^SHOBZT02)


Jen položky               >
Jen objednávky            >
Jen odběratele            >
Jen dodací adresy         >
Č.obj.u odběratele        >
Jen potvrzené objednávky  ?
Detaily                   ?

Tisknout                  ?


   Tento tisk poskytuje přehled o celkovém krytí položek z vybraných
objednávek množstvím ve skladech. Do sestavy jsou zahrnuty pouze
nevyřízené objednávky a jejich nevyřízené řádky. Volbou 'Detail ?' je
možno vypsat součty za jednotlivé objednávky (detail="O"), případně
i hodnoty ze spárovaných prodejek a převodek(detail="P"). Prodejky
jsou typ dokladu 68 a převodky jsou typ 40. Objednávky je možno vybírat
i podle jejich stavu (pouze potvrzené/všechny).
   Ve výstupním formátu sestavy jsou uvedeny následující množství ve
skladové MJ:
1. "Objednáno" ... množství z objednávky
2. "Prodáno" ... množství ze spárovaných prodejek
3. "Rezervováno" ... stav všech skladů na rezervaci zadané v objednávce
4. "Rozdíl" ... = "Prodáno" + "Rezervováno" - "Objednáno", záporná
hodnota znamená neuspokojení objednávky, kladná ... je možné uspokojit
objednávku (nebo byla již uspokojena)
5. "Vol.zásoby" ... stav všech skladů na rezervaci "volné zásoby"

   Hodnoty "Rezervováno" a "Vol.zásoby" jsou vypočítány ze všech dokladů
(aktuální stav, zahrnují případné doklady zadané do budoucna).
3.2.8. rozdíly objednávka<->převodka
(Program: ^SHOBZT04)


Jen objednávky    >
Jen odběratel     >  
Objednávky ze dne
Od data           :
Do data           :
Termín požadovaný
Od data           :
Do data           :
Termín potvrzený
Od data           :
Do data           :
Vyříz./nevyřízené ?
Jaké objednávky   ?

Tisknout          ?


   Program má význam pouze pro uživatele, kteří používají systém
rezervování zboží ve skladu přímo z objednávky (viz nápověda k programu
'objednávky odběratelů'). To znamená v případě, že se z objednávek
generují převodky na skladě z 'volných zásob' na rezervaci zadanou
v objednávce. Pomocí sestavy můžete vytisknout rozdíly mezi objednávkou
a vygenerovanou převodkou. Program projde řádky objednávky, všechny řádky
vygenerované převodky a porovnává proti sobě stejná čísla řádků.
Předpokladem pro porovnání je princip, že při generování převodky z
objednávky se v převodce vytvoří řádek se stejným číslem jako v
objednávce. Rozdílem mezi stejným řádkem objednávky a převodky jsou:
- různé položky
- různé množství (množství z objednávky se tiskne ve skladové MJ)
- odlišná rezervace v převodce od rezervace v objednávce

   Objednávky pro porovnání se vybírají všemi vstupy vstupní obrazovky.
Vstupem 'jaké objednávky' určujete jaké rozdíly tisknout:
'1-bez převodky' ... vytiskne objednávky, které nemají vygenerovánu
                     převodku
'2-rozdíl obj.<->převodka' ... vytiskne objednávky, které jsou proti
                               převodce rozdílné (netiskne objednávky
                               bez řádků a bez převodky)
'3-bez rozdílu' ... vytiskne objednávky, které jsou stejné s převodkami
'4-vše' ... tiskne všechny objednávky
3.2.9. ONTEX..
3.2.9.1. tisk do formuláře
(Program: ^SHOBZT07)


Objednávky            >
Č.obj.u odběratele    >
Formulář              :

Zadejte měrné jednotky, ve kterých chcete vytisknout výše vybraný formulář.
1. měrná jednotka     :
2. měrná jednotka     :
3. měrná jednotka     :

Tisknout              ?



3.2.9.2. tisk prvotní objednávka<->dodávka
(Program: ^SHOBZT08)


Řady objednávek      >
Objednávky           >
Odběratele           >
Dodací adresy        >
Objednávky ze dne
Od data              >
Do data              >
Termín - potvrzený (příp.požadovaný)
Od data              >
Do data              >

Tisknout             >


   Sestava má význam pouze pro uživatele, kteří do objednávky zadávají
prvotně(skutečně) objednané množství zákazníkem. Prvotně objednané
množství se zadává do řádku objednávky, pokud je příslušná řada
objednávek zadána v konfiguraci 'objednávky odběratelů(řady)'.
   Tato sestava slouží k porovnání prvotně objednaného množství se
skutečně dodaným (dle spárovaných prodejek a převodek). Uvedená množství
jsou ve skladové MJ(tiskne se ve sloupci 'MJ').
3.3. očekávaný stav skladu
(Program: ^SHTS33)


Položky                   >
Do data                   :
Typ spotřeby              :
Kritické stavy            ?
Seřadit podle             ?
Řazení během dne          ?
Jen položky s objednávkou ?

Tisknout                  ?


   Sestava slouží jako přehled předpokládaného vývoje stavu položky
v čase na všech skladech. Do vývoje stavu jsou zahrnuty objednávky
odběratelů(snižují stav) a dodavatelů(zvyšují stav) a volitelně i denní
spotřeba (snižuje stav každý den, definuje se u položky v číselníku
SHC05).

   Jako počáteční stav je uveden aktuální stav(k dnešku) položky na všech
skladech. Od tohoto stavu se postupně odečítají množství z objednávek
odběratelů a z denní spotřeby(pokud je vyplněn vstup 'typ spotřeby') a
přičítají se objednávky dodavatelů (předpokládáme příjem položky na
sklad).
   Jaké množství z objednávek je zahrnuto do sestavy ?
a) Pokud je objednávka "vyřízena", potom není zahrnuta do sestavy.
b) Pokud je řádek objednávky "vyřízen", potom není zahrnut do sestavy.
c) Pokud je s řádkem objednávky spárováno určité množství na dokladech, 
   potom se do sestavy zahrnuje pouze "nedodané" množství dle objednávky.
   Tzn.zahrne se pouze rozdíl "objednáno" mínus "dodáno", ne celé množství
   z řádku objednávky.

   Do sestavy lze zahrnout pouze ty záznamy, kterými by se položka
dostala do záporného stavu (vstup 'kritické stavy'=1 nebo 2). V sestavě
lze určit, jak se mají seřadit v rámci dne jednotlivé objednávky a
denní spotřeba(vstup 'řazení během dne').

   Pokud na vstupu 'jen položky s objednávkou ?' zadáte '1-Ano', potom 
se nebudou v sestavě tisknout položky, které by neměly do sestavy zahrnutou 
žádnou objednávku podle výše uvedených pravidel(popsáno v části 'jaké 
množství z objednávek je zahrnuto do sestavy').